Navigare prin tastatură
Blocare animații
Titluri subliniate
Tonuri de gri
Culori inversate
Linkuri subliniate
Mărire
Cursor negru
Cursor alb
Text: Mic Mediu Mare
Resetare
Închide

Ghid practic pentru accesul la analogi de insulină (pentru pacienți)

1.Accesul la insulină e un drept fundamental al persoanei cu diabet. Insulina e un medicament vital (pentru  supraviețuire, dar și asigurare a calității vieții). Statul și-a asumat prin programul național de diabet (aprobat prin HG nr.1030/2017) să asigure cu analogi de insulină 100% dintre pacienții cu diabet zaharat de tip 1 din Moldova.

2.Despre rezervele de insulină.

Orice pacient cu diabet de tip 1 ar trebui să aibă o rezervă de insulină pentru o perioadă de cel putin, trei luni.  În acest scop, va merge în mod regulat după retetă, la medicul de familie sau endocrinolog (în cazul centrelor raionale sau unele AMT-uri din Chișinău).

3.Dacă între timp, necesarul de insulină a crescut.

În acest caz, pacientul va merge la medicul endocrinology, prezentând datele din zilnicul de autocontrol (glicemie, doza de insulină rapidă + corecții, doză de insulină bazală, glucide consumate, note (efort, cetone, hipoglicemie, tensiune…) pentru a-i modifica terapia (ajusta dozele, schimba insulina, etc). Doar medicul endocrinolog poate aviza dozele de insulină ajustate, prin fixarea acestora în fișa de ambulatory. Abia în baza acestor recomandări, medicul de familie (în unele AMT-uri din Chișinău), iar în raioane – medicul endocrinolog,  va putea prescrie rețeta cu cantitatea necesară de insulină.

4.Dacă pacientul administrează o insulină din donații, iar aceasta lipsește în stocul farmaciei .

De exemplu, insulina degludec sau glargine U-300 sunt procurate în cantități limitate, de asta, pacientul va merge la medicul endocrinolog  pentru a-i fixa tratamentul  în fișa de ambulator, chiar dacă insulina respectivă e lipsă în stoc. Atunci când va fi elaborat necesarul de analogi de insulină pentru anul care urmează, medicul de familie va lua în considerație cazul. Asta se întâmplă pentru că deocamdată, analogii sunt procurați prin licitație, în baza consumului istoric și nu sunt incluse în lista medicamentelor compensate.

Ridicarea insulinei din farmacie.

În rețetă e prescrisă denumirea comună internațională (DCI) a insulinei, ci nu denumirea  comercială, decât cu anumite excepții (atunci când în stocul farmaciei există insulina prescrisă de la mai mulți producărori, adică biosimilare, pe lângă cea de referință). În aceste cazuri, medicul indică între paranteze denumirea comercială a insulinei.

Denumire comună internatională (DCI) Denumire comercială
Aspart Novorapid, Fiasp
Detemir Levemir
Degludec Tresiba
Glargine U-100 Lantus, Strim, Biocon, Abasaglar…
Glulisine Apidra
Glargine U-300 Toujeo
Lispro Humalog, Lyumjev…

 

Medicul de familie sau farmacistul nu are dreptul să schmbe insulina prescrisă de medicul endocrinolog,  cu una disponibilă în stoc, chiar fiind din aceeași clasă de preparate (analogii cu acțiune rapidă au profil de acțiune care diferă de la pacient la pacient, iar analogii de insulină bazală diferă în funcție de profilul lor de acțiune și al celui hormonal al pacientului).

  1. Procedura de redistribuire a stocurilor de analogi de insulină.

Dacă pacientul se tratează cu insuline cu care atinge țintele terapeutice (testul regulat al glicatei cu depășește intervalul 6,5-7,5%, timpul cu glicemii în țintă (TIR) peste 70%, coeficientul de variație glicemică (CV) sub 36%), iar în stocurile farmaciei cu circuit închis lipește una dintre cele două (rapidă sau lentă), atunci va sesiza responsabilii de redistribuirea stocurilor de analogi de insulină, urmând pașii: farmacist-diriginte  -> vice-director medical al ambulatorului  pacientului ->  Ministerul Sănătății/serviciul Medicamente (tel.022-268-842, 022-268-855).

Responsabilii de la MSMPS  vor emite o dispoziție de redistribuire a insulinelor de la o alta institutie unde este în stoc. Pacientul va lua contactele farmaciei pentru a verifica periodic dacă a apărut insulina în stoc. Termenul legal de soluționare este 3-7 zile lucrătoare. Dacă nu se rezolvă timp de 7 zile, pacientul va apela serviciul Medicamente de la Ministerul Sănătății, descriind situația. La fel, poate apela după sprijin în comunitatea Noi și diabetul (tip 1) din R. Moldova.

  1. La farmacie, verificați pe loc valabilitatea și cantitatea insulinei eliberate.

Nu semnați că ați primit mai multă insulină decât e notat în rețetă (cantitatea valabilă pentru o perioadă de trei luni) și cu termen de valabilitate mai scurt de trei luni. De exemplu, în octombrie 2020, un pacient din Soroca a semnat că a primit cinci cutii de insulină glulisine (Apidra), adică 25 de stilouri, în loc de două cutii necesare pentru o perioadă de trei luni și cu o valabilitate până la 31.12.2020, data următoarei vizite fiind în ianuarie 2021, însă anunțat să vina “mai încolo, prin martie” după o nouă rețetă.