Navigare prin tastatură
Blocare animații
Titluri subliniate
Tonuri de gri
Culori inversate
Linkuri subliniate
Mărire
Cursor negru
Cursor alb
Text: Mic Mediu Mare
Resetare
Închide

Consultări publice: Ce ar trebui să prevadă metodologia MEC de educaţie timpurie incluzivă cu referire la copiii cu diabet zaharat de tip 1

Proiectul metodologiei de educaţie timpurie incluzivă a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) și/sau dizabilităţi, care se referă şi la copiii cu diabet zaharat de tip 1, abordează într-o măsură foarte mică categoria celor încadraţi în grad de dizabilitate somatică (cu o condiţie medicală cronică).

Astfel, versiunea spre consultare publică a Metodologiei de incluziune a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) și/sau dizabilităţi în instituțiile de educație timpurie (creșe, grădiniţe) stabilește modul de aplicare a prevederilor Programului de Dezvoltare a Educației Incluzive pentru anii 2024-2027 (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 950/2023) și a Regulamentului-tip al Instituției de Educație Timpurie (aprobat prin ordinul Ministerului Educaţiei nr. 254/2017) prin prisma ciclului de educaţie timpurie obligatorie până la vârsta de şcolar (7 ani).

Documentul se adresează funcţionarilor de la direcțiile raionale și municipale de învățământ, SAP, educatorilor, îngrijitorilor şi conţine pași de urmat în vederea incluziunii copiilor cu CES și/sau dizabilităţi în mediul educaţional timpuriu, prin evaluarea iniţială și complexă a acestora de către o echipă multidisciplinară şi punere în aplicare a recomandărilor serviciilor de asistenţă psihopedagogică (SAP) de implementare a Planului Individualizat de Incluziune. Asftel, aceşti copii vor fi asistaţi de cadru didactic de sprijin, logoped, psiholog şi psihopedagog.

Incluziunea educațională a unui astfel de copil va fi gestionată de o comisie multidisciplinară, potrivit proiectului, iar copilul cu dizabilitate va fi înmatriculat în grupa corespunzătoare vârstei sau în grupe cu număr redus de copii.
Evaluarea inițială și finală va cuprinde nivelul de cunoștințe și deprinderi ale copilului, care va fi inclus în Fișa de Monitorizare și Evaluare a Dezvoltării Copilului.

Asistenţa medicală a copiilor cu dizabilităţi somatice, generate de o condiţie medicală cronică, nu este prevăzută de capitolul II, pct 21) al documentului, prin urmare, rolul de supraveghere şi sprijin al copilului cu diabet zaharat de tip 1 l-ar putea prelua asistentul medical (testarea glicemiei dinaintea gustārilor şi meselor, administrarea insulinei dinaintea meselor sau gustărilor, asistenţă în hipoglicemie severă cu ajutorul glucagonului), cadrul didactic de sprijin şi educatorul (asistenţă cu o sursă de glucoză orală în caz de hipoglicemie uşoară, cu ghidare din partea aparţinătorului, etc).

Potrivit unui studiu realizat de Asociaţia DIA, nivelul ṣi calitatea incluziunii educaţionale timpurii a copiilor cu T1D este impactată, inclusiv, de atitudinea personalului grădiniţelor de a se subangaja în demersurile de gestionare a condiţiei medicale aferente valorilor scăzute sau crescute ale glicemiei acestor copii. Prin urmare, aparţinătorii lor sunt nevoiţi să se retragă din activitatea profesională, pentru a se implica în îngrijirea medicală a copilului cu diabet tip 1 (administrarea insulinei, monitorizarea glicemiei, calculul glucidelor ingerate, asistenţa în caz de urgenţe medicale, etc). Încadrarea acestor copii în gradul accentuat de dizabilitate nu permite îngrijitorilor să fie angajaţi ca și asistenţi personali. În prezent, circa jumătate dintre cei aproape 600 de copii cu diabet dependent de insulină utilizează tehnologii de monitorizare continuă a glucozei, care permit aparţinătorilor acestora să urmărească în timp real, prin intermediul unei aplicaţii pe telefon, valorile glicemiei şi să ia decizii cu privire la dozarea insulinei.

Comentariile asupra textului metodologiei pot fi expediate la adresa de email: inga.grosu@mec.gov.md până luni, 16 iunie 2025.

Versiunea metologiei poate fi accesată aici.